TUTORING - KILKA SŁÓW O METODZIE
MAGDALENA GAWIN
Tutoring jest metodą stosowaną w edukacji, wyznaczającą inną filozofię kształcenia. Żyjemy w świecie promującym samodzielność myślenia, kreatywność i zaradność. Edukacja powinna podążać za dokonującymi się na naszych oczach zmianami społecznymi i wspierać różne formy indywidualizmu w procesie kształcenia. Tutoring jest właśnie jedną z takich form, stosowanych zarówno w szkołach jak i na uczelniach wyższych. Praca tą metodą opiera się na indywidualnych i regularnych spotkaniach nauczyciela (tutora) z uczniem.
„Tutoring” i „tutor” to pojęcia mające swoje źródła w języku angielskim i oznaczające ogół procesów nastawionych na wszechstronny rozwój podopiecznego. W zależności od motywacji ucznia rozwój ten może obejmować pogłębienie predyspozycji intelektualnych w szerokim, interdyscyplinarnym spektrum zainteresowań; może też stanowić pomoc w samookreśleniu i dojrzałym wyborze konkretnej specjalizacji, którą uczeń chce konsekwentnie pogłębiać. Z pewnością rolą tutora na każdym z etapów współpracy jest służenie radą w zakresie efektywnego i adekwatnego do deklarowanych potrzeb i zamierzeń ucznia – planowania odpowiednich działań i racjonalnych sposobów ich realizacji.